Skip to main content

Islam di Sunda, Sumebar Dua Abad Méméh Wali Sanga

Tina naskah-naskah kuna bisa dicindekeun agama Islam saenyana geus sumebar di tatar Sunda jauh saméméh Déwan Salapan aya,” ceuk Undang Darsa, M. Hum., salahsaurang ahli pilologi nu kawilang nyongcolang. Anu dimaksud Déwan Salapan ku ieu dosen Universitas Padjadjaran (Unpad) Bandung téh taya lian ti Wali Sanga.

Dina naskah Carita Parahyangan (abad ka-16 katompérnakeun) upamana disebutkeun di tatar Sunda anu munggaran ngagem agama Islam téh Bratalagawa, putra kadua Prabu Pangandiparamarta Jaya Déwabrata atawa Bunisora Suradipati. Bratalagawa téh sodagar, mindeng balayar ka nagara-nagara nu jauh: Sumatra, Cina, India, Srilanka, tepi ka Arab.

Dina sajarah lokal di Cirebon, disebutkeun Bratalagawa sanggeus nganut agama Islam jeung ngalakonan ibadah haji datang deui ka tatar Sunda taun 1337 Maséhi. Katelah ku sebutan Haji Baharudin nu sanggeus mukim di Cirebon sarta nyebarkeun Islam dijulukan Haji Purwa Galuh, dumeh Bratalagawa téh urang Galuh munggaran nu munggah haji.

Abad ka-15, kira-kira taun 1416 Maséhi, di Tanjungpura (Karawang) badarat ulama ti Campa (Viétnam), Syéh Hasanudin nu tadina milu ka rombongan armada Cina nu dipingpin ku Laksamana Chéng Ho. Di Karawang, Syéh Hasanudin nu katelah ku julukan Syéh Quro ngadegkeun pasantrén.
Dina waktu nu sajaman, di Pasambangan, Amparanjati, deukeut Palabuan Muarajati (Cirebon) mukim Syéh Datuk Kahfi. Sarua ngadegkeun pasantrén jeung nyebarkeun agama Islam. Taun 1470 Maséhi, Syéh Syarif Hidayatullah, nu ceuk sajarah lokal masih kénéh katurunan raja Sunda, nu lahir di Mesir, dumuk di Cirebon.

Ti paro abad ka-15, Islam beuki sumebar di tatar Sunda, lain ngan ukur di basisirna. “Anu diajarkeunana hakékat Islam, galeuhna atawa inti ajaran islam. Naskah-naskah ti abad-16 tepi ka abad ka-17, najan teu nyebutkeun ajaran Islam, eusi téks naskahna kandel pisan ajaran kaislamanana,” ceuk Undang Darsa.

Ku raja-raja Sunda, ceuk Undang Darso, sumebarna agama Islam di tatar Sunda, henteu dipandang hiji ancaman. “Nu matak Prabu Wastukencana teu ngaharu biru Haji Purwa, Syéh Quro, Syéh Datuh Kahfi nu nyebarkeun agama Islam di wewengkon Pantura Jawa barat. Asal ulah ku cara paksa pirusa, ulah tepika ngabalukarkeun riributan,” pokna.

Naon pangna raja-raja Sunda, babakuna sanggeus Wali Sanga ngalalakon, siga anu ngamusuhan ka Islam tepi ka dirurugna? “Sikep (raja-raja Sunda) kitu lain lain ditujukeun ka agamana. Ku Demak jeung Cirebon Islam geus dijadikeun kakuatan pulitik,” ceuk Prof. Dr. Edi S. Ekadjati suwargi dina salahsahiji tulisanana.

Undang Darsa nyebutkeun peperangan antara karajaan Sunda jeung Demak, Cirebon katut Banten lain perang agama, tapi perang pilitik. “Saacan aya Déwan Salapan, Islam téh geus sumebar ka wewengkon pagunungan bari meunang panangtayungan ti raja-raja Sunda. Atuh Sri Baduga Maharaja, dina sajarah lokal disebutkeun ngadahup ka Subanglarang nu geus ngagem Islam,” pokna.***(Nanang S.)

Sumber tulisan :
?view=permalink&id=10155305833693723&refid=18&_ft_=qid.6506678895049818115%3Amf_story_key.10155305833693723%3Atop_level_post_id.10155305833693723%3At

Comments

Popular posts from this blog

Lambang Bandera Pajajaran

Lambang dina Tetengger Makam Kuno Gunung Nagara  (Dokumen Salakanagara) Ku : kang Aan Merdeka Permana - Admin Salakanagara DIDUGA, makam kuno anu aya di lokasi Gunung Nagara jumlahna leuwih ti 52 jumpluk, ngan henteu kabeh makam nyesakeun tetengger. Nu masih keneh aya tetenggerna oge teu kabeh bisa kabaca sabab geus leungit kaheab ku waktu. Ngan dina intina, sanajan tetep masih samar-samar, eta kumpulan makam kuno teh hiji kumpulan masarakat anu ngababakan sabondoroyot, datangna ti Dayeuh Pakuan Pajajaran. Eta teh ku nengetan ngaran-ngaran anu dina catetan para sejarawan aya kacatet. Ieu di handap aya perelean sawatara lambang nu nyampak dina tetengger, tur ditapsirkeun naon eusina. Bentang Pramu Gyaha (bintang si curuk dalapan), nyaeta lambang bandera Pajajaran. Tali Jemani. Maksudna, tanda pertalian getih turunan para raja. Dina jaman eta mah, maksudna, katurunan atawa aya tatali kulawarga jeung Sri Baduga Maharaja. Im’bun kasta diserenkeun tanda ieu ka

ASAL USUL NAMA JL.LEUWIGAJAH

Mengapa ada nama Leuwigajah di Cimahi? Apa dulu memang pernah hidup Gajah di Cimahi, terus mandi di Leuwi? Begitu pertanyaan beberapa kawan soal toponimi atau asal usul nama Leuwigajah. Nah soal Leuwigajah, memang benar berasal dari cerita gajah yang mandi, lebih tepat, dimandikan di leuwi. Leuwi adalah kosakata bahasa Sunda. Dalam bahasa Indonesia, kira-kira sama artinya dengan Lubuk. Berdasarkan Babad Batulayang, seperti yang dikutip dalam buku Sejarah Cimahi, dulu Dalem Batulayang, yaitu Dalem Abdul Rahman, ditugaskan membantu VOC di Palembang. Jabatan Dalem Batulayang lalu diserahkan kepada adiknya. Tahun 1770, Abdul Rahman kembali pulang ke Batulayang, sambil membawa oleh-oleh berupa seekor gajah besar. Karena itu pula, Abdul Rahman dikenal sebagai Dalem Gajah. Selama gajah itu hidup, selalu dimandikan di sebuah Leuwi atau lubuk di daerah Cimahi Selatan. Akhirnya, tempat itu pun dikenal sebagai Leuwigajah. Sementara bukit di belakang Cibogo, dikenal sebagai Gunung Gajah Lan

SEJARAH CIANJUR

Dokumen Salakanagara Oleh : Luki Muharam, Divisi Sejarah dan Nilai-nilai Tradisional Lembaga Kebudayaan Cianjur (LKC), Divisi Sejarah Paguyuban Pasundan Kab. Cianjur, Wartawan Tabloid Sunda “ GALURA” grup Pikiran Rakyat Bandung. Selama ini sejarah Cianjur seolah berhenti dalam riwayat Dalem Cikundul Rd. Jayasasana Bupati Cianjur yang memerintah antara tahun 1677-1691. Kendati pada masa itu belum lahir nama kabupaten Cianjur namun tetap Dalem Cikundul dianggap sebagai Bupati pertama. Sebetulnya masih banyak riwayat Dalem Cikundul lainnya yang belum terungkap, namun sayangnya sejarah Dalem Cikundul hingga kini hanya berkutat diseputar pernikahannya dengan putri jin hingga memperoleh tiga anak yakni Rd. Suryakancana yang memerintah kerajaan jin di gunung Gede Cianjur, Rd. Endang Sukaesih yang bersemayam di gunung Ceremai dan Rd. Andaka Wirusajagat yang bersemayam di Kumbang Karawang. Hampir semua elemen masyarakat merasa cukup mengenal Dalem Cikundul sebatas pernik